Чарівний світ писанки

Українська писанка – це світло сонця і світ душі,
подих неба і дух землі, це геній нашого народу.
З неї, як із невибутнього яйця-райця, безкінечно
струмує творча сила митців з народу.

Вадим Мицик

       В Україні з давніх-давен існує чудовий звичай. Це розписування яєць на знак глибокої шани до весняних змін у природі. Чому це роблять? Вважається, що яйце носить у собі зародок життя. У стародавніх віруваннях нашого народу воно було символом сонця. Це був також своєрідний амулет, який оберігав людину від злих сил. Між яйцем і сонцем народ вбачав тісний взаємозв’язок. Обидва вони дарують світу нове життя. Яйце, як і велике небесне світило, яке воно символізує, в уявленнях народу було символом щастя, достатку. Ось так виник прадавній ритуал вшанування весни і сонця мальовничими писанками. Яскраво прикрашена писанка стала своєрідним оберегом. Його зберігали в хаті або дарували з побажаннями миру, любові, добра своїм близьким. І сьогодні живе в Україні традиція зустрічати весну писанками. Цей гарний народний звичай дбайливо зберігають у наших селах та містах.

          Писанки приховують у собі тисячолітні символи небесного світила – Сонця як іпостасі Божої і вічного життя, є оберегами від багатьох хвороб, від лиха, напасті, пожеж, блискавки, бо мають магічну силу.
Майже у всіх народів яйце вважалося джерелом життя, символом сонця, початку світу. Жреці в Єгипті ніколи не їли яєць, бо знищення зародку життя мали за непростимий гріх.

          Існує дуже багато цікавих легенд про походження писанок. Одна з них пов’язана з християнством. Коли Ісуса розп’яли на хресті, з його ран точилася кров. З кожної краплини виникала червона крашанка. А сльози Божої Матері, яка стояла під хрестом, молилась і гірко плакала, капали на ті червоні крашанки. І кожна крашанка перетворювалася на писанку. Зібравши всі писанки та крашанки в хустину, Богородиця пішла до Пілата просити дозволу, щоб поховати сина. Вона дарувала писанки дітям і наказувала їм жити у злагоді і мирі. Прийшовши до Пілата, Матір Божа зомліла, а писанки з хустини розкотилися по всьому світу. З того часу люди розписують до цього дня писанки.

        За вишуканістю і витонченістю виконання писанки не поступаються всесвітньовідомим шедеврам іранських, індійських, китайських та японських мініатюр.

         На Поділлі писанку писали з давніх часів. В барвистому розмаїтті українських писанок подільська вирізняється лаконічністю символів та простотою кольорового вирішення. На Поділлі і нині є немало талановитих людей- писанкарів.

         Весняні писанки на Україні завжди вважалися зразками вищого прояву художнього смаку. Можна сподіватися, що подальше вивчення розписів українських писанок відкриє не тільки безліч загадок праісторії східнослов’янських народів, а й дозволить краще зрозуміти джерела сучасного декоративного мистецтва України.

         То ж нехай і на далі об’єднує наші серця писанка, нехай квітне рідна Україна під мирним небом в розливі золотого колосся, як писанка на віки-вічні!

        Пропонуємо Вам переглянути віртуальну виставку «Чарівний світ писанок», яка ознайомить Вас з історією писанкарства, різними техніками створення традиційної та авторської писанок, розкриє таємниці значення зображених на них символів. А також більше дізнаєтеся про Подільську писанку, та майстрів, які створюють різні види писанок.

Великий світ маленької писанки

Писанка – це неповторне багатство…
 Його треба берегти, як безцінний скарб!
Нам слід пишатися ним перед світом!
(Олександр Довженко)

5    Писанкарство// Українське народознавство : навч. посібн. – К.: Знання, 2006. – Глава 13. – С.387-390.
В цьому виданні ви знайдете інформацію про розвиток писанкарства в Україні.

 

 

 

1    Писанкарство// Богуш,А.М. Українське народознавство: навч. посібн/ А.М. Богуш. – К., 2002. – Розд. 2. – С.303-317.

Про традиційність розписування писанок, про групи орнаментів, які найбільше поширені на українських писанках ви зможете переглянути в другому розділі даного видання.

 

 

Українське народознавство: навч. посібник / за ред. С. П. Павлюка. – К. : Знання, 2004. – С. 385-386.
В розділі «Писанкарство» йдеться про те, що колись із писанками чинили багато магічних дій. Наприклад, свячені писанки були оберегом житла від грому й вогню, людей і тварин – від «лихого ока», їх використовували як ліки від деяких захворювань.

kirisenko   Зміст статті розкриває читачу історію писанкарства, символіку та техніку виконання писанок різних регіонів України.

 

 

 

Українці: свята, традиції, звичаї / укладач І. Коверець. – Донецьк : Альфа-прес, 2004. – С. 146-147.
Можна дізнатися, що крашанки найчастіше робили в суботу й фарбували їх в червоний колір, бо він нагадував про кров Христа. Залишки фарбників з природних матеріалів дбайливо збирали і ховали за ікони, адже викинути будь – що стосовно яєць означало весь рік хворіти.

Власенко, Т. Г. Гарна писанка у мене / Т. Г. Власенко // Шк. б-ка. – 2014. – № 3. – С. 37-39

Історія походження та виготовлення писанок // Шк. б-ка. – 2013. – № 7-8. – С. 138

Лашко, О.І. Українські писанки / О.І. Лашко // Дім сад город. – 2006. – № 4. – C. 40.

Назарчук, Д. Усе починається з яйця : [музей писанки у м. Коломиї] / Д. Назарчук // Голос України. – 2007. – 6 квіт. – C. 9.

Пасова, Т. Зачарований лист від предків : [писанкарство] / Т. Пасова // Голос України. – 2010. – 30 берез. – C. 13.

Пастернак, О. Писанки пишуть із чистими помислами / О. Пастернак // Поз. час. – 2010. – № 3. – С. 115-116.

Писанка – символ життя // Поз. час. – 2009. – березень (№ 5/6). – С. 99-102.

Ясинська, Н. А в дарунок – радість! : [виготовлення писанок-нитянок] / Н. Ясинська // Жінка. – 2010. – № 4. – C. 16.

Писанка – невичерпне джерело творчого натхнення.

«Українська писанка – це світло сонця і світ душі,
подих неба і дух землі, це геній нашого народу.
З неї, як із невибутнього яйця-райця,
безкінечно струмує творча сила
митців з народу».
Вадим Мицик.

Бабух, В. Майстриня Лариса Канюка ікони не продає : [про школи писанкарства] / В. Бабух // Голос України. – 1997. – 24 трав. – С. 12.

Бабченко, О. В. Писанка-символ життя / О.В. Бабченко // Шк. б-ка. – 2006. – № 3. – С. 82-88.

Васьківська, О. Символіка української писанки / О.Васьківська // Вісник Книжкової палати. – 2002. – № 5. – С. 45-47.

Гомоль, В. Задзеленчали писаночки: Рівненський художник Леонід Гринбокий виготовив з глини писанки, які мелодійно дзвенять / В. Гомоль // Голос України. – 2010. – 12 черв. – C. 7.

Івано-Франківщина – писанковий край // Поз. час. – 2010. – № 10. – С. 61-76.

Ісаченко, С. Викладанка з перлів – на добро і радість : чернівецька майстриня єдина у світі володіє давніми секретами бісерного писанкарства / Світлана Ісаченко // Уряд. кур’єр. – 2014. – 19 квітня. – С. 7.

Китаєва, И. Котики на писанке: [вышивка декоративными швами]/ Ирина Китаева// Все о рукоделии. – 2015. – №3. – С.43-45.

Михалевич, И. Как рождается писанка : [роспись воском]/ Ирина Михалевич// Все о рукоделии. – 2015. – №3. – С.49.

Пастернак, Н. Писанка – як молитва, з якої слів не викинеш / Надія Пастернак // Культура і життя. – 2013. – 26 квітня. – С. 5.

Символ Христового Воскресіння // Поз. час. – 2011. – № 3. – С. 95-96

Скрипник, В. Подільську писанку розмальовують у Франції : [книжечку писанок – розмальовок “Подільська писанка” вінницької писанкарки Марини Верхової видано у Франції] / Віктор Скрипник // Голос України. – 2009. – 20 серп. – С. 2.

Скуратівський, В. Недалечко красне яєчко / В. Скуратівський // Культура і життя. – 2007. – 4 квіт. – С. 1

Старко, В. М. Писанкарство як вид мистецтва/ В.М. Старко // Шк. б-ка. – 2007. – № 3. – С. 96.

Столярова, С. Великодній сувенір / С. Столярова // Поз. час. – 2010. – № 3. – С. 153-157.

Тарасенко, Г.С. Чудо писанка // Дивосвіт. – К., 1995. – С. 90-91.

Чуніховська, Л. Яйце – символ оновлення світу, символ життя / Л. Чуніховська // Поз. час. – 2004. – № 5-6. – С. 110-112

Шпильова В. Візьми візерунки у полум’я : [писанкарство Тетяни Щербини] / В. Шпильова // Голос України. – 2010. – 31 берез. – C. 16.

Подільська писанка

2    Великодня писанка. – Вінниця, 2013. – 58 с.
У брошурі описано історію Подільської писанки, знаки-символи, які використовують при розписуванні писанок. Вміщено інформацію про види писанок, а також фотографії майстрів-писанкарів і їхні роботи.

 

 

 

4    Дмитренко, Ж. Виставки у світлиці: [про обласну виставку народного мистецтва «Великодня писанка»]/ Жанна Дмитренко// Світлиця. – 2011. -№2. – С.42-43.

 

 

 

 

6Народні майстри Вінниччини: довідник. – Вінниця, 2009. – с.

 

 

 

 

3Сентемон, Н. Пишемо Великодню писанку : [майстер-клас]/ Наталя Сентемон // Світлиця. – 2010. – №2. – С.50.

 

 

 

Віримо, що українська писанка перемагає зло. Вона – вічна, як сам український життєлюбний народ.
Даруймо одне одному писанки!
На щастя, на долю…

Залишити відповідь

Ви можете використовуватии ці HTML теги та атребути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Бібліоміст на Вінниччині.
Інтерактивна Google мапа з нанесеними об’єктами вільного достопу до мережі Інтернет.



Просмотреть Бібліоміст на Вінниччині на карте большего размера